Un pod locuit este o structură care, pe lângă atribuția sa de bază – de a facilita traversarea unei întinderi de apă – poate îndeplini, în unele cazuri, și alte funcții: aceea de a adăposti locuințe sau magazine. Ce-i drept, aceste tipuri de poduri sunt foarte rare în lume și tocmai din acest motiv sunt foarte populare printre turiștii care se înghesuie să le viziteze. Să trecem în revistă câteva dintre ele:

Krämerbrücke, Germania

Krämerbrücke
Foto: jakergb

Krämerbrücke este un pod din orașul turingian Erfurt (Germania), acoperit cu clădiri locuite, situate de ambele părți ale sale. Acesta este unic în Europa la nord de Alpi. Pasarela se întinde pe Breitstrom, o ramură a râului Gera, care leagă localitatea Benediktsplatz de Wenigemarkt.

În prezent, majoritatea artizanilor locali și a magazinelor de antichități se află în cele 32 de case de pe podul Krämer. Cu excepția caselor numerotate cu numerele 15, 20, 24 și 33, toate celelalte clădiri se află în proprietate municipală. Construcția a fost, și continuă să fie, o foarte populară destinație turistică, o atracție ce nu trebuie ratată dacă te afli în apropiere.

Administrația municipală menține activ un fond de investiții pentru conservarea acestui monument istoric unic: Fundația Krämerbrücke. Cel mai mare festival din Erfurt poartă chiar numele podului: Krämerbrückenfest. Acest festival se desfășoară anual, în luna iunie, atât în jurul podului, cât și în oraș.

Podul Acoperit, Bulgaria

podul acoperit loveci
Foto: ABV

Podul Acoperit” este, după cum sugerează și numele, un pod… acoperit din orașul bulgăresc Loveci. Podul traversează râul Osam, conectând partea veche și cea nouă a orașului, fiind cel mai reprezentativ simbol al urbei.

După ce, în 1872, podul care servea orașul a fost aproape complet distrus de o inundație, șeful poliției locale a ordonat celebrului maestru constructor bulgar Kolyu Ficheto să ridice unul nou. Ficheto a ales personal materialul pentru podul de lemn. Fiecare cetățean din Loveci a contribuit la procesul de construcție, cei mai săraci lucrând în persoană la pod, în timp ce bogații donau bani sau plăteau alți muncitori. Construcția a fost finalizată oficial în anul 1874.

Podul inițial avea o lungime de 84 m și 6 guri de aerisire, găzduind 64 de magazine. Din păcate, a fost distrus în întregime în urma unui incendiu care a izbucnit în noaptea de 2 spre 3 august 1925. În locul său a fost construit un nou pod în anul 1931, pentru ca, după un timp, între anii 1981-1982 să aibă loc reconstrucția proiectului lui Kolyu Ficheto. Podul actual are o lungime de 106 m și adăpostește 14 magazine.

Podul Pulteney, Regatul Unit al Marii Britanii

Pulteney
Foto: cjaphoto

Pulteney este un pod ce traversează râul Avon, în localitatea Bath, din Anglia. Acesta a fost finalizat în 1773 și este desemnat de English Heritage ca fiind o construcție de gradul I ca însemnătate istorică.

Podul a fost proiectat de Robert Adam, ale cărui schițe sunt păstrate astăzi în Muzeul Sir John Soane și este unul dintre singurele patru poduri din lume ce au magazine pe întreaga lungime, pe ambele părți. Printre numeroasele magazine de pe pod se numără o florărie, un magazin de hărți cu antichități și un bar de sucuri naturale.

Podul Rohan, Franța

Pont de Rohan
Foto: raphtong

Pont de Rohan este un pod locuit aflat în Landerneau, în nord-vestul Franței. Acesta se întinde pe râul Élorn a fost construit în anul 1336 și restaurat în 1510 de către Jean II de Rohan, un nobil local. Inițial, adăpostea două magazine, o moară și o închisoare.

Astăzi, Pont de Rohan are de-a lungul său două rânduri de case pe ambele părți și reprezintă un reper important al comunei Landerneau din Bretania.

Ponte Vecchio, Italia

Ponte Vecchio
Foto: oversnap

Ponte Vecchio este cel mai vechi pod din frumosul oraș toscan Florența. Pe locul lui se presupune că exista un pod încă din perioada romană. Aspectul actual datează din 1345, când a fost construit pentru a înlocui un alt pod ce fusese distrus de o inundație. Casele au fost construite pe pod, aceasta fiind o practică obișnuită în marile orașe europene ale Evului Mediu.

Acestea au fost folosite inițial ca ateliere în care o gamă variată de comercianți, precum măcelarii sau tăbăcarii, își desfășurau afacerile și își expuneau mărfurile. În 1593, ducele Ferdinand I a decis să permită pe pod doar prezența breslei aurarilor, deoarece ceilalți breslași produceau prea mult gunoi, dând naștere unui miros insuportabil ce se simțea de la mare distanță.

Astăzi, construcțiile de pe pod sunt folosite pe post de magazine care vând o gamă largă de bijuterii, de la modele moderne, cu prețuri accesibile, până la antichități extrem de scumpe.

Citește și: Top 7 cele mai frumoase poduri vechi din lume