Se spune ca frumusetea este in ochii celui care priveste… Dar, atunci cand “perfectiunea modelului” este fabricata cu ajutorul aplicatiilor de manipulare digitala, cel care priveste nu prea mai are libertatea de a judeca realitatea ci… indemanarea celui care se foloseste de computer!

Industria modei este binecunoscuta pentru manipularea digitala a majoritatii vizualurilor, primind de nenumarate ori critici pentru promovarea unor iluzii, a unor femei cu masuri imposibile sau a unor barbati cu trupuri impecabile, pentru inducerea in eroare (sau oroare!) a consumatorilor cu produse care in realitate arata diferit sau se adreseaza unui alt grup de varsta, interese si… cate si mai cate alte variabile!

De multe ori, modul in care sunt folosite capacitatile Photoshop-ului – sau ale altor programe de editare – trece peste limitele unor simple corecturi.

Cel mai cunoscut program, PS, permite, de exemplu, ca toate componentele unei imagini sa fie modificate sau ajustate – pe alocuri sau in intregime -, poate introduce elemente noi si inlatura ori reconfigura portiuni intregi, dand impresia ca aceea este realitatea. Ceea ce nu este gresit daca ai un concept clar, care trebuie sa reflecte o anumita idee.
In principiu, programul poate corecta cam tot, de la fundal si pana la formele modelului, la parti din corp… sau corpul, cu totul!

Fotografii profesionisti apeleaza des la aceste tehnologii, uneori abuzand de ele, decizia etica despre cat si cum trebuie folosit apartinandu-le in totalitate sau in complicitate cu… clientul. Artistul trebuie sa aiba ceva cunostinte in sfera digitalului, dar si a fotografiei, in asa fel incat sa poata modifica imaginile in mod discret si natural, fara a da o nota de artificial fotografiilor retusate. Practic, cu cat NU se observa pasii facuti pana la imbunatatirea imaginii, cu atat mai bine…

CITEȘTE ȘI  Trendurile vestimentare

Acestia sunt un fel de « chirurgi plastici ai digitalului », corectand defectele si, evident, dand un plus de atentie calitatilor. Doar ca, perfectiunea frumusetii digitale este aproape imposibil de atins de orice persoana, oricat de frumoasa ar fi ea in realitate si, in timp, poate crea frustrari si reactii negative la adresa companiilor care promoveaza o imagine dusa spre idealul absolut.

De regula, se apeleaza la aceste mijloace pentru a da mai multa culoare, lumina, contrast sau farmec unei fotografii, lucruri care au fost intotdeauna folosite, chiar si prin intermediul metodelor traditionale, rezultatul fiind unul de bun gust si calitate superioara a imaginii.

Vedetele sau brandurile mari sunt cele care apeleaza cel mai des la aceste forme de perfectiune, insa este foarte important cine face aceste retusuri, pentru ca, uneori, rezultatele pot fi dezastruoase sau distorsionate, cu proportii care nu au nimic de a face cu liniile naturale.
Daca este folosit corect, rezultatul retusului aproape ca trece neobservat si poate da un plus de valoare imaginii, dar si unei campanii sau persoane, insa daca este folosit necorespunzator, imaginea prelucrata poate crea foarte multe probleme sau poate dauna partilor implicate. In plus, nereusitele beneficiaza de foooarte multa atentie! ☺

In concluzie, aproape toate imaginile actuale sunt retusate, de la reviste, la postere, afise stradale, campanii mai mari sau mai mici… Este absolut firesc sa vrei sa imbunatatesti o imagine si nici nu este gresit, trebuie doar sa arate cat mai firesc – in asa fel incat sa nu jignesca inteligenta sau bunul simt al privitorului.

CITEȘTE ȘI  Mini ghid de supravietuire stilistica

Se spune ca prelucrarea exagerata ar distruge arta fotografiei si asta pentru ca, in loc sa stie cum sa puna lumininile sau sa foloseasca o camera foto, unii fotografi rezolva problema doar din… computer!
Insa, niciun program nu poate corecta o poza proasta sau o compozitie gresita! Dar, cu siguranta, o fotografie foarte buna va fi una exceptionala… cu putin ajutor! ☺

Foto: WEB