2020 a fost un an care, pe undeva, parcă a durat 100 de ani și nu puțini sunt cei fericiți că s-a dus, sperând în același timp la un 2021 mult mai prietenos. Mulți dintre cei… mulți care gândesc așa sunt din industria horeca, una grav afectată de pandemie. Dar, în același timp, una care a găsit resurse să supraviețuiască, la nivel micro sau macro.

Oamenii continuă să gătească în bucătăriile restaurantelor din întreaga lume sau în propriile lor bucătării, iar mâncarea a început să… circule mai mult, 2020 fiind anul în care comenzile la domiciliu au bătut record după record. Ce ne așteaptă însă în 2021? Iată câteva tendințe culinare pe care le vom vedea în plină desfășurare în acest an:

Vitamine și suplimente

superfoods
Foto: lindaostrovska

Experții în gastronomie afirmă că în 2021 vom vedea din ce în ce mai multe alimente „sănătoase” pe rafturile magazinelor. Aici s-ar încadra probioticele, cele încadrate la categoria superfoods (cu beneficii pentru sănătate, rezultate dintr-o excelentă densitate nutritivă), stock-uri și murături. Producătorii vor încorpora ingrediente funcționale, precum vitamina C, ciuperci și adaptogeni (plante, fructe, flori, rădăcini, ciuperci medicinale non-toxice, care nu prezintă efecte secundare negative și care pot echilibra organismul, ajutându-l să se adapteze la factorii de stres interni, de mediu, fizici, chimici sau biologici) – toate acestea având rolul de a ajuta sistemul imunitar.

Kombucha

kombucha
Foto: svate_zarzamora

Băutura (obținută din fermentarea culturilor de bacterii) care a devenit din ce în ce mai populară în ultima vreme va atinge culmi nebănuite. Beneficiile ei sunt numeroase: nu conține gluten, e acidulată și poate fi realimentată cu culturi probiotice. În 2020, site-ul Yelp a făcut un studiu din care a rezultat că versiunea de kombucha alcoolică devine tot mai cunoscută și mai plăcută, creșterea consumului acesteia fiind de 377% în 2019.

De fapt, consumatorii sunt din ce în ce mai interesați de băuturile cu conținut scăzut de alcool (sau nealcoolice), iar restaurantele vor profita introducând în meniuri băuturi sănătoase, fără zahăr, kombucha organic, sucuri slab alcoolizate.

Cafele superioare, pregătite acasă

home coffee
Foto: Yiu Cheung

Cum mai bine de o treime din populație lucrează acum de acasă, majoritatea consumă cafeaua pregătită în propria bucătărie, renunțând forțat la cea cumpărată de cine știe unde. Însă bătrâna ceașcă de cafea de odinioară nu mai e la fel de satisfăcătoare și nu mai poate „acoperi” interminabilele convorbiri, ședințe și conferințe de pe Zoom sau Teams. Oamenii au nevoie de mai mult de o ceașcă de cafea.

Un sondaj recent, făcut de compania Melitta, a relevat că 45% dintre repondenți utilizează deja o metodă nouă de preparare a cafelei, comparativ cu anul 2019. Și un procent similar (46%) indică un interes în a îmbunătăți modul de preparare a cafelei acasă, indiferent că acest lucru converge către achiziționarea unui aparat de cafea superior sau către perfecționarea aptitudinilor de „barista”.

Asaltul năutului

naut
Foto: Anna Shepulova

Se pare că năutul e un aliment care are din ce în ce mai multă trecere. Și nu e vorba doar de prezența lui în humusuri. Bogat în fibre și proteine naturale, năutul poate fi deja considerat noua… conopidă, apărând în diverse produse și combinații: tofu de năut, făină de năut și chiar cereale cu năut. Specialiștii afirmă cu tărie că 2021 va fi anul năutului.

Noi tipuri de ulei

ulei de nuci
Foto: undefined undefined

Ulei de măsline? Desigur, dar acesta este de mult un clasic. Care începe să aibă din ce în ce mai mulți concurenți. Uleiurile de nuci și de semințe de dovleac se dovedesc a fi extrem de delicioase, dar și bătrânul ulei de floarea soarelui pare să se reinventeze și să ajungă pe rafturile magazinelor în variante versatile, perfecte pentru a fi folosite la temperaturi înalte sau pur și simplu în salate.

Vedeta numită pesto

pesto
Foto: skarau

În 2020 mulți dintre norocoșii care locuiesc la casă și au parte de o grădină cât de mică, au acordat acesteia o atenție sporită, începând să cultive ierburi proaspete și legume, lucru pe care, poate, altădată nu-l aveau în vedere, din cauza agitatei vieți cotidiene care le ocupa tot timpul.

2021 va continua acest trend, care va avea ca rezultat și apariția tot mai des în bucătărie a numitului pesto, rezultat, desigur, din mixul produselor crescute cu drag în propria grădină. Fără ingrediente artificiale, pesto-ul home made va fi prezent nu doar în paste ci și în pâine sau în ovăzul cu lapte.

Deserturi sofisticate, mai puțin dulci

inghetata ceai verde
Foto: pixelshot

S-au dus vremurile în care tendința din cofetării era să prepari deserturi cât mai dulci și shake-uri cât mai… grețoase. Trend-ul pentru 2021 în această zonă este dat de apariția deserturilor sofisticate, care înglobează un amestec de elemente amărui: ciocolată neagră, arome sărate, înghețată de ceai verde, arome de ghimbir.

Citește și: În trend: amenajarea locuinței în culori neutre

Ti-a placut? Da mai departe:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter