Din ce în ce mai multe persoane au început să practice yoga. Poate și tu însăți ai încercat acest lucru de câteva ori, dar nu te-ai ținut de treabă și, într-un final, ai abandonat exercițiile. Doar că… ai greșit. Nu degeaba, sub o formă sau alta, yoga se practică încă de acum 10.000 de ani, iar între timp s-a dovedit faptul că practicarea zilnică a yoga aduce beneficii majore asupra trupului și spiritului. Care sunt acestea?

Yoga reduce stresul

yoga outdoor
Foto: Diego Cervo

În primul rând, poți practica yoga ca să scapi de stres. Există numeroase modalități dovedite prin care se poate lupta împotriva stresului – meditație, journaling, socializare cu prietenii etc. Yoga este una dintre principalele moduri prin care te poți detensiona, rămânând înfiptă în realitate.

Numeroasele studii făcute pe această temă au relevat faptul că yoga reduce producția de cortizol, cunoscut și drept „hormonul stresului”. Unul dintre acestea, făcut timp de trei luni pe un eșantion de femei „afectate emoțional” a demonstrat faptul că, după ce acestea au practicat yoga în fiecare dintre cele 90 de zile, depresia, anxietatea și stresul li s-au redus în mod considerabil.

Ideea e că poți folosi yoga în paralel cu alte forme preferate de destresare, fie că vorbim despre băile cu infuzii de lavandă sau de momentele petrecute cu prietenele la un bar, după orele de serviciu. Important e să aloci zilnic un interval de timp în care să exersezi.

Exercițiile yoga te inspiră să mănânci sănătos

În mod cert, faci multe lucruri pentru propria ta sănătate. Probabil chiar ții o dietă sau urmezi un plan alimentar bine pus la punct. Ia în calcul și faptul că poți avea o sănătate și mai bună atunci când practici yoga zi de zi.

Multe persoane care practică yoga devin mai atente și mai preocupate de propriul organism. Iar cineva căruia îi pasă de felul în care se simte, se poate alimenta mai eficient. Deci în loc să vegeteze în fața televizorului, cu tot felul de prostii alături, o yoghină conștiincioasă va ști când e cazul să se oprească din ronțăiala inutilă, care-i distruge organismul.

De asemenea, persoanele care practică yoga acordă o atenție sporită alimentelor pe care le consumă. Se uită la prospețimea acestora și la aromele lor, fapt ce îi încurajează să mănânce încet și fără grabă. Iar mâncatul lent, se știe, ajută la consumarea unei cantități mai reduse de alimente, fără a se ajunge la suprasaturație.

Yoga are efecte antiinflamatoare

yoga position
Foto: Antonio Guillem

Atunci când organismul e obosit și stresat, având nevoie de odihnă și recuperare, sistemul imunitar îi transmite un semnal inflamator. E o reacție normală, apărută pentru a scăpa de celulele și țesuturile nesănătoase.

Și totuși, organismul poate percepe greșit acest semnal și poate începe să atace țesuturile, organele și celulele sănătoase. Iar când se întâmplă acest lucru, se pot instaura situații care afectează sănătatea și care duc la apariția astmului, a bolilor de inimă și a cancerului.

Poți scăpa de inflamații – sau măcar le poți reduce – practicând yoga. Mai e nevoie de studii care să arate legătura dintre yoga și procesele inflamatoare, dar cele făcute până în prezent au relevat că practicanții de yoga au parte de mai puțini markeri inflamatorii decât cei care nu practică yoga.

Yoga îmbunătățește sănătatea cardiacă

În România, 60% dintre decese sunt provocate de bolile cardiovasculare, care se situează astfel pe locul 1 în privința cauzelor mortalității. Îți poți proteja inima practicând yoga, numeroase studii scoțând la iveală legătura strânsă dintre yoga și sănătatea cardiacă.

Unii sunt de părere că yoga ajută organismul să-și reconfigureze sensibilitatea semnalului baroreceptor, care ajută la reglarea tensiunii arteriale, menținând echilibrul acesteia. Alte rapoarte au arătat că practicarea zilnică a yoga poate micșora nivelul de zahăr din sânge, chiar și în privința celor care suferă de diabet. Mulți practicanți de yoga au redus numărul medicamentelor de care aveau nevoie pentru inimă după anumite perioade de timp.

Yoga funcționează ca anti-depresiv

Am aflat deja că yoga luptă împotriva stresului. Dar sănătatea mentală nu începe și nu se termină cu stresul. În ecuație apare și depresia, din păcate, iar faptul că odată cu practicarea exercițiilor de yoga se reduce nivelul de cortizol, care, culmea, interacționează cu serotonina (hormonul a cărui lipsă e asociată cu apariția depresiei) spune multe despre acest beneficiu.

Într-un studiu efectuat de o universitate americană, participanții – dependenți de alcool – au practicat yoga, împreună cu exerciții de respirație ritmică, timp de două săptămâni. Aceștia au raportat apoi mai puține simptome depresive, majoritatea având apoi un nivel mai scăzut de hormoni responsabili cu eliberarea cortizolului.

Yoga menține un nivel optim de greutate corporală

Acest beneficiu merge mână-n mână cu faptul că yoga te transformă într-un consumator mai atent. Dacă te gândești cu atenție, lucrurile se leagă: câtă vreme ești mai atentă la ceea ce mănânci și îți schimbi stilul de alimentație într-unul sănătos, vei scăpa și de kilogramele în plus, ajungând la o greutate optimă.

Desigur, la acest lucru s-a ajuns tot în urma studiilor făcute asupra practicanților de yoga care s-au apucat de această activitate la vârstă mijlocie, atunci când ești predispus să acumulezi kilograme în plus. Și care au reușit să nu se îngrașe, spre deosebire de cei care nu practicau yoga.

Yoga îmbunătățește condiția fizică

pozitie yoga
Foto: Elly Fairytale

Pozițiile din yoga, care constau în îndoirea și încordarea ușoară a corpului, par a nu fi un exercițiu foare intens. Și totuși, nu e chiar așa: practicarea lor cotidiană îmbunătățește flexibilitatea și condiția fizică.

La urma-urmei, e normal ca yoga să te facă mai flexibilă. Te îndoi, te contorsionezi, câteodată îți forțezi corpul pentru a ajunge în poziția dorită. Un studiu a relevat că yoga te face cu 35% mai flexibilă după numai 8 săptămâni de practică.

De asmenea, yoga îți conferă un plus de tonus și de masă musculară. Unele tipuri de yoga sunt foarte solicitante, necesitând echilibru în coate sau în mâini, fapt care, automat, duce la fortificarea musculaturii. Dar chiar și formele cele mai ușoare de yoga pot îmbunătăți forța și rezistența.

Yoga te ajută să dormi mai bine

Accesarea zilnică a saltelei de yoga pentru o sesiune de stretching îți oferă posibilitatea unui somn mai bun. Cei care suferă de depresie, stres, anxietate, hipertensiune, obezitate, primesc la pachet și un somn de proastă calitate. Deoarece se presupune că yoga îmbunătățește lucrurile de mai sus, automat calitatea somnului se va îmbunătăți. Din nou, studiile au relevat faptul că practicanții de yoga adorm mai rapid, dar, de asemenea, pot sta treji perioade mai îndelungate. Se pare că yoga ajută la eliberarea melatoninei (hormonul somnului) la momentul potrivit.

Citește și: Cum să scapi de stres la finalul unei zile grele

Ti-a placut? Da mai departe:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter