De-a lungul celei de-a doua jumătăți a secolului trecut, costumul deux-pieces a fost asociat multă vreme cu uniformele însoțitoarelor de zbor, fiind un obiect de îmbrăcăminte care nu deborda de fantezie sau nu dispunea de un design foarte spectaculos. Dar, fiecare uniformă pe care o vedem astăzi pe însoțitoarele de zbor ale diverselor companii aviatice importante ale lumii, are în spate o istorie. Care-și are rădăcinile în epoca de aur a aviației comerciale.

Designeri pentru moda stewardezelor

La un moment sau altul, fiecare casă de modă celebră s-a implicat în designul uniformelor însoțitorilor de zbor ale diverselor companii, de la Dior la Balenciaga, de la Yves Saint Laurent la Valentino și, mai recent, Vivienne Westwood.

În Aeroportul Internațional din San Francisco există un muzeu care dezvăluie multe povești (adevărate) în legătură cu ținutele însoțitorilor de zbor de-a lungul timpului. Una dintre întrebările pe care și le pun cei care îl vizitează este dacă o uniformă poate intra în zona couture a modei? Couture presupune customizare, nu uniformitate și, în mod cert, nu utilitate.

Dar, în anii ‘50 și ‘60, când zborurile comerciale începuseră să înflorească, devenind o adevărată afacere, companiile aeriene își doreau să-și asocieze imaginea (și brandul) cu cea a unui creator de modă important. Și, în acest sens, le promiteau acestora campanii de publicitate care să le scoată în relief creațiile.

insotitoare de zbor
Foto: United Airlines Archive

La SFO Museum’s Fashion in Flight, aflat în terminalul pentru plecări internaționale al aeroportului din San Francisco, faci cunoștință cu traseul uniformelor însoțitorilor de zbor de-a lungul vremii, de la austerele costume ale stewardezelor de dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial până la sofisticatele creații de la jumătatea secolului 20 și ceea ce a urmat după aceea.

Aici afli, de pildă, că familiara combinație de culori bleumarin-negru ale însoțitoarelor de zbor își are originea în revoluționarul concept „new look” al lui Christian Dior, al cărui celebru costum Bar a fost deschizător de drumuri. Și dacă tot am amintit de Dior, el însuși a creat designul unei elegante uniforme pentru stewardezele companiei Air France, în 1963.

stewardeze vintage
Foto: SFO Museum

După cel de-al Doilea Război Mondial, industria aviatică a căpătat… aripi, odată cu avântul  „jumbo jet”-ului. Companiile aviatice comerciale puteau transporta din ce în ce mai mulți oameni, ceea ce însemna că prețurile deveneau din ce în ce mai accesibile pentru o persoană de rând. Dintr-o dată, cineva cu un salariu mediu, putea să-și permită să zboare de pe o coastă a Americii pe alta, lucru care nu se întâmplase până atunci. În acest context, stewardezele jucau un rol asociat cu un stil de viață cosmopolit. Oamenii proiectau asupra lor viziuni de acest gen, iar ele emanau, în același timp, prestigiu și un oarecare tip de misticism.

Pe măsură ce industria aviatică evolua, același lucru se întâmpla și cu uniformele stewardezelor. Înainte de epoca zborurilor comerciale, însoțitoarele de zbor erau considerate surori medicale, așa încât primele uniforme, din anii ’30, erau, practic, uniforme de acest gen, completate cu bonetă și mantie. În timpul războiului s-a simțit nevoia ca uniformele să fie ceva mai feminine, materialele pentru bonete, de pildă, ieșind din sfera celor folosite pentru armată.

După Război, când concurența din „aer” a început să devină tot mai intensă, companiile aeriene au simțit nevoia să se diferențieze. Au angajat nume mari din sfera designului vestimentar și și-au îmbrăcat însoțitoarele de zbor în uniforme tot mai colorate, care se „asortau” cu exotismul unui stil de viață pe care, practic, îl reprezentau. Chiar și pentru designeri, aceasta era o nouă mișcare, considerată ultra-modernă, în vreme ce companiile doreau să fie tot mai competitive. Așa se face că stewardezele, laolalt[ cu posterele de travel și brandingul aerian, au devenit rapid parte a identității companiilor aeriene. Cu haine cu tot.

Anii 30 și 40

Stewardeze din 1940
Stewardeze din 1940 / Foto: Pinterest

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, așa cum spuneam mai sus, uniformele stewardezelor au trecut de la ținuta de surori medicale la versiuni mai militarizate. Noile designuri le confereau un aer de autoritate, aliniindu-le uniformelor piloților. În plus, astfel se poziționau în linie cu mișcarea „utility chic” ale acelor vremuri, care era influențată de eforturile guvernelor de a aborda un program de austeritate ce viza restricționarea producției ce nu era destinată industriei războiului.

Practic, resursele erau dedicate armatei. Rochiile au devenit mai simple și mai scurte, linia taliei era mai bine definită. Nu existau epoleți, buzunarele nu erau acoperite, dar silueta era mai evidentă.

Anii ’60

pan american 1959
Stewardezele companiei Pan American, în uniforme Don Loper (1959) / Foto: SFO Museum

La jumătatea anilor ’60, aviația comercială și-a luat avânt, la fel și lupta pentru cucerirea spațiului. Primii care au angajat pe cineva pentru a le „umbla” la identitatea vizuală au fost cei de la Braniff International Airways. Directoarea Mary Wells Lawrence l-a antamat pe designerul Alexander Girard pentru a o ajuta în acest demers, amândoi aducându-l apoi pe fashion designerul italian Emilio Pucci.

uniforme emilio pucci
Costumele lui Emilio Pucci, pentru Braniff International Airways / Foto: SFO Museum

Pucci avea să întoarcă, practic, capetele tuturor celor din industria aviației, cu uniformele lui psihedelice, denumite Supersonic Derby. Acestea includeau un jerseu imprimat, din nylon, colanți și pălărie de tip melon, în așa fel încât totul trebuia să pară că este despre spațiu și călătorii intergalactice, într-un mod foarte teatral.

casti stewardeza
Căștile lui Emilio Pucci

Pucci a creat, de asemenea, o cască de sticlă, inspirată de cosmonauți, pe care a numit-o „domul ploii”, pentru a proteja coafurile stewardezelor în drumul lor de la hotel la aeroport și din terminal la avion. Aceasta a „supraviețuit” însă doar câteva săptămâni, pentru că nu era deloc practică și, evident, nu avea cum să fie purtată în timpul zborului, fiind, în plus, și foarte casantă.

Anii ’70

air france 1969
Uniformele companiei Air France, din 1969, create de Cristobal Balenciaga / Foto: SFO Museum

Grație designului revoluționar din zona fashion, adus de Dior, și al popularității deux-piece-ului Chanel, acesta a devenit obiect de bază în privința uniformelor însoțitoarelor de zbor. In funcție de perioadă și de tendințele modei, lungimea fustei a variat – când mai sus, când mai jos. Deux-piece-ul a creat apoi loc pentru bluze sau rochii cu jachete. Dar deși se aștepta ca moda uniformelor să dureze doar câțiva ani, acestea au rămas, pe undeva, conservatoare, pentru că nu se puteau schimba la fiecare adiere din tendințele modei.

valentino 1971
Creație Valentino, pentru compania Trans World Airlines (1971) / Foto: SFO Museum

Înainte de apariția unor legi ale muncii și din pricina unor restricții clare legate de transportul aerian, stewardezele trebuiau să se încadreze într-un standard de înălțime și greutate, motivul fiind dimensiunile cabinei și limitările numărului de kilograme cu care putea fi încărcat un avion. Apoi, regulile s-au mai relaxat și au dispărut din restricțiile impuse personalului de bord, așa încât hainele acestora au început să devină mai largi.

Cu alte cuvinte, designerii au creat haine mai funcționale, care ajutau stewardezele să se miște mai bine.

Anii ’80

qantas valentino
Yves Saint Laurent pentru Qantas (1986) / Foto: SFO Museum

Anii ’80 au dus pe culmile gloriei puterea costumelor. În 1986, Yves Saint Laurent a creat un set de uniforme pentru compania Qantas, care avea epoleți mari, umeri căptușiți și talie strâmtă – elemente pentru care Saint Laurent era deja cunoscut din designurile pentru marca Rive Gauche.

Vremurile actuale

westwood
Vivienne Westwood pentru Virgin Atlantic (2014)

În 2014, punk designerul Vivianne Westwood a creat pentru compania Virgin o uniformă care amintea de cele din anii ’40. Kate Spade a făcut uniformele companiei Delta, în 2003. Designerul italian Ettore Bilotta a creat uniformele pentru Etihad Airways. Și așa mai departe – fiecare companie aeriană din zilele noastre încearcă, într-un fel sau altul, să-și îmbrace însoțitorii de zbor în haine cât mai atractive, considerând acest aspect un important element de marketing, dar și de brand awareness.

Citește și: Scurtă istorie a costumului de baie feminin

Ti-a placut? Da mai departe:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter