Denimul e un material utilizat în confecționarea obiectelor de îmbrăcăminte din întreaga lume, de la blugi și cămăși la fuste și… pantofi. Istoria denimului e bogată și începe acum foarte mult timp, puține materiale putându-se lăuda cu o călătorie atât de lungă prin timp precum denimul.

Dacă e să fim exacți, însă, istoria denimului e mai degrabă învăluită într-un oarecare mister. Nu mulți cunosc adevăratele origini ale acestui material și cum a ajuns în forma pe care o știm cu toții astăzi. În cele ce urmează vom trece în revistă câteva momente din istoria denimului, pentru a înțelege cum a evoluat acesta de la o condiție umilă la o forță care domină o parte din industria mondială a modei, în care, estimativ, va produce în 2021 circa 129,8 miliarde de dolari din vânzări.

Cum a apărut denimul

denim

Materialul numit denim este originar din Franța, țară care, se știe, este una dintre marile forțe mondiale atunci când vine vorba de fashion. Denimul s-a născut în localitatea franceză Nimes, purtând numele serge de Nimes. La o privire atentă, remarcăm de unde și viitoarea denumire: de Nimes – denim.

Denimul a derivat dintr-un material foarte solid, care inițial a fost produs în Italia, în Genova, și care era cunoscut sub numele de jean sau jeane (de la Genes, numele dat de francezi orașului), mai târziu devenit legendar odată cu pantalonii creați de compania Levi – Levi jeans.

Interesant este, însă, că, din motive obscure, replicarea materialului în Italia a fost un eșec. Cum procesele respective erau, totuși, încercări și testări, în urma acestora s-a născut denimul. La acea vreme (vorbim de începutul secolului 19) singura culoare disponibilă era albastru, în parte datorită vopselei indigo care se găsea din belșug. Acesta este motivul pentru care blugii moderni se comercializează, în principal, în diverse nuanțe de albastru.

Istoria blugilor

levi strauss
Levi Strauss / Foto: clickamericana.com

Așadar, baza apăruse, materialul era pe piață. Și nu a trecut mult până când pantalonii pe care-i cunoaștem astăzi drept blugi (sau jeanși) să devină populari. În America anului 1853, un bărbat pe nume Levi Strauss încerca să pună bazele unei afaceri de familie în San Francisco, vânzând un material din bumbac, numit denim unui croitor pe nume Jacob W. Davis.

Era perioada goanei după aur, iar minerii americani aveau nevoie de haine mai durabile, care să reziste la intemperii și care să nu se rupă cu ușurință. Levi și Davis (care deja vindea coviltiruri, corturi și pături din denim) au început să producă pantaloni din denim, foarte solizi, întăriți cu nituri din cupru în zonele în care, de regulă, pantalonii obișnuiți se rupeau destul de repede. Acest moment a marcat începutul istoriei blugilor și al unui brand care își menține succesul și în ziua de azi: Levi Strauss. În tot cazul, a durat ceva până ce pantalonilor să li se spună jeans. Inițial, ei se numeau „salopete pe talie”.

denim cautatori de aur
„Blugi” pentru căutătorii de aur / Foto: grailed.com

Drumul spre glorie

Întrebarea care vine multora în minte este cum a reușit o pereche de pantaloni robuști să devină unul dintre cele mai populare obiecte de îmbrăcăminte din întreaga lume? Până la cel de-al Doilea Război Mondial, blugii nu erau, totuși, purtați de toată lumea, fiind priviți mai degrabă drept ceea ce și erau: o variantă de pantaloni pentru muncă, solizi și confortabili. Doar că, rezidenții din estul Americii au început să călătorească din ce în ce mai mult în Vest pentru a-și petrece vacanțele. Și, încet-încet, conceptul de jeans a început să prindă.

În anii ’40 și ’50, devenise foarte la modă să mergi în vacanță în statele din vest, pentru a experimenta un nou stil de viață: cel al unui cowboy. Iar blugii făceau parte din acest „pachet”. Esticii care locuiau în suburbii s-au întors acasă cu jeanșii, iar de-aici până la „explozia” acestora nu a fost cale lungă.

Printre vedetele care purtau blugi în perioadele lor de glorie s-au numărat Elvis Presley, Dean Martin și Marlon Brando. Un pantalon purtat de un cântăreț celebru, de un bad boy sau de o vedetă a marilor ecrane, nu avea cum să nu devină extrem de popular.

blugi rebeli
Blugii, o declarație de rebeliune / Foto: grailed.com

În anii ’50 femeile nu începuseră să poarte blugi (acest lucru s-a întâmplat începând cu anii ’60), dar deceniul 6 a aparținut băieților „răi”, iar blugii se încadrau perfect în acest concept. Marlon Brando îi purtase în filmul The Wild One, din 1953, iar James Dean în memorabilul Rebel Without a Cause, din 1955. Unele școli și cinematografe din America interziseseră accesul persoanelor îmbrăcate în blugi, tocmai din cauza faptului că imaginea lor era întreținută de rebeli.

În ceea ce privește Europa (și chiar Japonia), soldații americani care au luptat în al Doilea Război Mondial au fost cei care au răspândit „virusul” blugilor pe Bătrânul Continent în perioadele în care erau staționați în respectivele teritorii. Oricum, la sfârșitul războiului, au început să apară și alte branduri de blugi, precum ulterior celebrele Lee și Wrangler.

Culoarea denimului

Denimul original era vopsit cu o soluție obținută din planta Indigofera tinctoria. Denimul modern e vopsit cu indigo sintetic. După ce e vopsit, materialul este adesea uscat de mai multe ori, pentru a căpăta o culoare mai intensă, care să nu-și piardă rapid intensitatea, după primele spălări. După ce e transpus în forma blugilor, denimul este spălat din nou, pentru a deveni mai moale și pentru a nu mai intra ulterior la apă. Denimul care nu se spală se numește „denim uscat” sau „denim brut”. În timp, denimul pălește și capăta un look uzat care de cele mai multe ori este apreciat de către clienți. Unele materiale sunt „stricate” în mod artificial, pentru ca aspectul uzat să poată fi activat încă de la vânzare.

Denimul care nu e făcut din bumbac pur, are în componență un element elastic (cel mai adesea, elastan), care face ca blugii să se poată întinde. Pe lângă vopseaua cu indigo, denimul poate fi colorat și cu un alt tip de vopsea, pe bază de sulf, în urma procesului obținându-se culori variate.

Influența denimului în industria modei

Statutul denimului de-a lungul istoriei a pavat drumul către apariția multor trend-uri tinerești ce au marcat industria modei. Acest material rămâne imaginea reprezentativă a stilului occidental, iar adoptarea blugilor de către femeile din Occident a consemnat totodată definirea acestor pantaloni drept un simbol al libertății femeilor.

Blugii au cucerit toate clasele sociale și toate categoriile de vârstă. Sunt în egală măsură adulați de bogați și săraci, de tineri și bătrâni. E posibil să cumperi o pereche de blugi cu 15 euro, dar la fel de bine poți plăti și sute de euro pentru o pereche creată de o mare casă de modă.

Cei mai influenți purtători de denim

elvis denim
Elvis Presley, poate cel mai mare influencer al anilor 50 în privința denimului / Foto: Evening Standard

Elvis a fost uan dintre primele vedete de talie mondială care au popularizat denimul. Starul rock’n roll-ului purta în mod frecvent cămăși și geci din denim. Actorul James Dean l-a urmat cu repeziciune, multe dintre ținutele acestuia fiind din denim.

Steve McQueen, Marylin Monroe și Montgomery Clift au pus la rândul lor umărul la creșterea în popularitate a blugilor, la finalul anilor ’50 și începutul anilor ’60. Iar vedete pop, precum Madonna și Michael Jackson, au ținut denimul sus în preferințele anilor ’80. Pe parcursul anilor ’90, actori ca Brad Pitt și Johnny Depp au continuat să poarte denim în foarte multe ocazii, fiind urmați de mulți alții și în zilele noastre.

Una peste alta, denimul are o istorie bogată și interesantă. Ceea ce a început ca un material care nu-și găsea o întrebuințare clară, a continuat prin a deveni parte a industriei moderne a modei. Durabilitatea denimului, combinată cu varietățile de stiluri și culori apărute de-a lungul timpului, au făcut ca aproape fiecare persoană de pe această planetă să poarte și să dețină o piesă de îmbrăcăminte din denim.

Citește și: Tendințe fashion pentru toamna-iarna 2020-2021

Ti-a placut? Da mai departe:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter