Is Friday, Black Friday!

Încă o tradiție importată de la americani, am putea spune. Într-adevăr, Black Friday sau Vinerea Neagră, este organizată în mod tradițional de retailerii americani în vinerea care urmează sărbătorii Zilei Recunoștinței. Dincolo de acest lucru, Vinerea Neagră reprezintă un excelent prilej pentru consumatori de a profita de reducerile comercianților.
poza-4
Cel mai important aspect care trebuie subliniat în această perioada de Black Friday este că toți cumpărătorii beneficiază de aceleași drepturi pe care le au și în restul anului și oricând sunt anunțate reduceri, iar comercianții trebuie să respecte o serie de reguli clar stabilite de lege.
Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

În cazul magazinelor clasice, legea NU îți dă dreptul de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să-ți fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile.

Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plătești tu returul. Comerciantul este obligat să-ți ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ai renunțat la contract.
poza-1
Atenție, există anumite cazuri în care NU te poți retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile tale sau înregistrările audio, video ori programele informatice.

Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ți-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciți să livreze cat mai repede posibil.
Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poți solicita în acest caz un nou produs sau poți renunța la contract.
Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.
poza-2Garanția legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un produs îți este vândut, beneficiezi de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viață este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât ești informat despre acest lucru. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

Garanția comercială este cea care ”se dă” suplimentar. Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia. O poate da atât producătorul, cât și vânzătorul. Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc. Dar nu poate înlocui și nu anulează garanția legală.

Ai dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.

Ca regulă, inițial, poți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă. De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat și se va face numai cu un produs identic.

Ghidul complet pentru cumpărăturile de Black Friday – actualizat in noiembrie 2016, poate fi găsit pe aici.

Ti-a placut? Da mai departe:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter