Incep cu un sfat: va rog eu sa incercati din rasputeri sa nu platiti extra bagaj direct in aeroport… va ia cu lesin si nu e bine! Dupa ce am trecut de criza provocata de factura pentru kilogramele in plus, cele 3 ore de zbor cu genunchii la gura au fost parfum! Am preferat varianta Bucuresti – Glasgow, o cursa directa fiind cea mai buna varianta pentru planurile noastre de weekend prelungit.

Ne-am preluat masina, ne-am avantat in trafic – decent as spune – si ne-am indreptat spre hotel. Ne-am invartit in sensul acelor de ceasornic de vreo cateva ori prin niste ronduri de circulatie – pentru ca nu prea stiam cum si pe unde sa iesim din ele -, dar am reusit sa le dovedim pana la urma si, mai ales, fara sa provocam pagube de vreun fel. Traiasca Google Maps!!

glasgow

Am bifat prima ploaie, dar si primul pub – ca recompensa pentru faptul ca am ajuns cu bine macar la hotel! Super atmosfera, foarte civilizat – in pofida multitudinii de fuste scurte si a tocurilor “ametitor” de inalte pe care faceau echilibristica niste domnisoare iubitoare de licori bahice, dar una peste alta Glasgow mi s-a parut foarte dragut si pe timp de zi, si pe timp de noapte!

Superba Capela Rosslyn

A doua zi dimineata, dupa un mic dejun destul de consistent care includea si celebrul hagys – nici nu stiu daca e bine sa va spun din ce este facut – dar si alte produse locale, am plecat spre Rosslyn Chapel, urmand sa ajungem in Edinburgh.

Superba capela – devenita faimoasa datorita filmului The Da Vinci Code – este surprinzator de mica in interior, dar de o frumusete aparte si o complexitate impresionanta a detaliilor.

rosslyn
Foto: tom_kolossa

Ghidul, o doamna rotofeie si morocanoasa la prima vedere, ne expune regulile stricte ale vizitei si incepe sa ne povesteasca istoria edificiului cu mare patima, dar si cu mult haz – contrar asteptarilor noastre la o prelegere lunga si greoaie. Fiindu-ne clar ca si-a pregatit atat aparitia, cat si speech-ul cu multa atentie, luand lucrurile foarte in serios – dar cu un “funny scottish twist” pe care l-am regasit in mai multe situatii -, Maureen a adaugat un strop de magie vizitei!

Foto: Francisco J. de Anda

Nu ai voie sa faci poze in interior, dat fiind faptul ca este un lacas de cult inca functional si esti rugat sa respecti acest lucru.

Evident ca multa lume mai fura o poza, doua, dar poate ca este mai bine sa stai si sa admiri splendoarea capelei si sa asculti povestea fascinanta a locului.

Edinburgh – bijuteria Scotiei

Capitala, Edinburgh, aproape ca nu mai are nevoie de nicio recomandare, este un oras superb, curat, civilizat, plin de turisti, pubs, restaurante amenajate in case medievale si cu multe magazine care vand tartan sau kilturi ori decoratiuni specifice zonei.

edinburgh
Foto: dengsongquan

Catedrala Sf. Giles – un edificiu gotic care a trecut cu succes testul timpului si al vremii capricioase, o splendida constructie ridicata in anul de gratie 1124, chiar in inima orasului vechi, si devenita simbolul capitalei.

st giles
Catedrala St. Giles. Foto: cdivizia

Castelul, cu istoria lui incredibila, domina orasul de pe o culme pe care o poti cuceri la picior sau cu autobuzele care te lasa aproape de poarta cetatii.

castel edinburgh
Castelul din Edinburgh

Nu puteam rata un fish&chips delicios sau o bere locala la halba, o comanda devorata rapid pe cea mai mica masa pe care am vazut-o vreodata, in cel mai simpatic pub deschis inca de pe vremea cavalerilor… o experienta tip Games of Thrones reloaded in care te astepti oricand sa o vezi pe mama dragonilor venind sa comande… un latte!

Bannockburn și Stirling

A treia zi am plecat spre Bannockburn si Stirling.

Bannockburn este locul unde scotienii i-au confruntat pe englezi intr-o batalie sangeroasa care s-a soldat cu mii de morti in ambele tabere, dar si cu victoria scotienilor. Un muzeu omagiu este ridicat chiar langa campul de lupta, iar linistea de astazi este inca tulburata de amintirile si fantomele bataliei de demult.

Stirling este absolut minunat ca orasel, iar castelul care strajuieste zona – considerat unul dintre cele mai frumoase din Regatul Unit – a fost reconditionat cu mare atentie la detalii. Pajistea, gradina cu flori salbatice, fiecare piatra ori copac stravechi, cat si aerul de jur-imprejur, toate sunt incarcate de o energie aparte si o istorie care copleseste orice muritor de rand…

Castelul Stirling. Foto: sumners

Tot in Stirling este si Monumentul National al lui Wallace, marele erou al Scotiei – despre care se stiu destul de putine lucruri, dar a inspirat un film de Oscar – e o constructie relativ recenta, din secolul 19, executata din calcar in stil gotic victorian, un omagiu adus lui Sir William Wallace, dar si tuturor celor care au luptat pentru Libertate.

National Wallace Monument

Drumul pana la monumentul de 67 metri inaltime, situat pe colina Abbey Craig, este anevoios si mistic de frumos in acelasi timp, dar exista si minibuses care ii transporta pe cei care isi doresc acest lucru sau care au dificultati fizice. Iar cele 246 scari in spirala pana in varful monumentului sunt si ele o proba serioasa de conditie fizica. Insa, palierele dintre etaje au fost amenajate cu mici expozitii si ne-au dat un mic ragaz intre urcari.

Tot aici sunt si cateva artefacte care se presupune ca i-ar fi apartinul lui Wallace, inclusiv o sabie de 1.63 metri si aproape 3 kg.

Privelistea de pe terasa Monumentului merita tot efortul, iar lectia de istorie care se desfasoara inaintea ochilor oricui ajunge acolo, sus, este una high definition!

Podul medieval din Stirling mi-a placut in mod deosebit, asta si datorita incarcaturii emotionale pe care am simtit-o acolo, langa raul Forth. Istoria ne spune ca acesta a fost locul unde s-a dat una dintre cele mai importante batalii pentru Independenta Scotiei, Sir William Wallace fiind cel care a castigat-o prin strategii de lupta absolut geniale.

stirling bridge
Podul medieval din Stirling. Foto: Catuncia

The Highlands, chintesenta scotiana

Dar, The Highlands… daca nu ajungeam in The Highlands, aproape ca nu am fi vazut Scotia.

Drumul dinspre Glasgow spre Glencoe si Inverness este o incantare, iar stopul in Luss – unul dintre cele mai frumoase orasele ale Scotiei – o idee inspirata. Cu casute mici si gradini inecate in flori, Luss este un must see pentru toti cei care vor sa vada o farama de trai autentic intr-un mic rai scotian.

Lacurile sunt omniprezente si fascinante prin fauna si flora lor spectaculos de colorata pentru o tara care se bucura prea putin timp de soare.

loch ness
Loch Ness. Foto: Tiago_Fernandez

Cel mai faimos lac al Scotiei este, cu siguranța, celebrul Loch Ness, devenit un important obiectiv turistic datorita unui monstru legendar, Nessie, care ar bantui pe la fundul lacului de unul singur, itindu-se printre valuri, din cand in cand, sa admire ruinele castelului Urquhart – aflat pe unul dintre maluri.

Urquhart
Castelul Urquhart

Peisajele dramatice se deruleaza intr-o succesiune de vai, creste, lacuri mici, medii si altele imense, cascade si ape repezi care te trimit inapoi, in timpuri de demult, pe vremea primilor oameni – ca tot am amintit de Games of Thrones.

Si nu, nu l-am intalnit pe The Highlander… inca, dar stiu ca nimic nu mi s-a parut mai sexy pe acolo, ca un barbat barbos in tricou alb cu muschi, kilt, sosete groase si bocanci. Parol!

Draga Scotia, ai fost, esti si vei de vis! Abia am inceput sa te cunosc, iti promit ca ma voi intoarce pentru mai mult… pentru ca stiu ca ai cu ce sa te mandresti si sa ne incanti

See you soon! Sau… Chi mi thu a dh’aithghearr! (in Scottish Gaelic)