Industria modei este una în care astăzi se rotesc miliarde de dolari. În același timp, e o industrie care a fost condusă, în general, de către bărbați, dar, cu toate acestea, au existat și există multe femei care au avut sau au un cuvânt important de spus, atât în privința designului cât și al marketingului. În onoarea lor, am întocmit o listă cu 7 doamne care au influențat major istoria modei:

Coco Chanel (1883 – 1971)

coco chanel
Coco Chanel / Foto via crfashionbook.com

Coco Chanel este, fără-ndoială, unul dintre cei mai influenți fashion designeri ai lumii, ba chiar unii ar plasa-o pe primul loc într-un eventual top. Coco nu doar că a schimbat felul în care se îmbrăcau femeile, dar a influențat în mod decisiv cursul modei feminine, eliberând-o de restricțiile secolului 19. Din momentul în care a deschis primul ei magazin în Paris (1910), în care vindea pălării, și până la momentul dispariției sale, în 1971, Coco Chanel a lăsat o moștenire care încă își face simțită prezența, cu vârf și îndesat, în moda zilelor noastre.

Chanel a adus multe inovații. A luat jerseul, un material folosit doar pentru hainele masculine la începutul secolului 20, și l-a transformat în piese confortabile de îmbrăcăminte feminină. La fel a făcut cu tweed-ul, după ce a împrumutat haina prietenului ei nobil britanic în timpul unei partide de vânătoare. De asemenea, a făcut din negru – o culoare purtată doar la înmormântări și la ocazii funeste – una foarte la modă, inventând, practic, în 1926, ceea ce a rămas în istorie (și s-a dezvoltat ca un concept în zilele noastre) drept „little black dress” – micuța rochie neagră, de o simplitate cuceritoare. Apoi, nu putem uita iconicul costum Chanel (pe care, de pildă, îl purta Prima Doamnă, Jacqueline Kennedy, în ziua în care JFK a fost împușcat în Dallas), cu sacoul fără guler, și cu nasturii auriți, asortat cu fusta până la genunchi. Standard etern al designului vestimentar.

coco chanel
Foto via Pinterest

Influența lui Coco Chanel a depășit însă granițele modei. În 1921 a lansat Chanel No. 5, fiind prima care își punea numele pe o sticlă de parfum și care a promovat un asemenea produs asociat unei case de modă. A popularizat accesoriile – perle și pietre prețioase – sugerând clienților să le poarte cu bijuteriile personale, mai valoroase. La întoarcerea dintr-o vacanță în care avusese parte de arsuri de soare pe piele, a făcut din bronz un element pe care l-a asociat modei, deși la acea vreme bronzul era văzut drept apanajul clasei muncitoare, al celor care erau nevoiți să muncească afară, în bătaia soarelui. Și, nu în cele din urmă, Coco Chanel a fost cea care a „eliberat” mâinile femeilor, creând prima geantă de umăr, care să înlocuiască deja clasica poșetă.

Elsa Schiaparelli (1890 – 1973)

Elsa Schiaparelli
Elsa Schiaparelli / Foto via harpersbazaar.com

Schiaparelli a fost rivala lui Coco Chanel, care a spus cândva despre ea că este „artista italiană creatoare de haine”. Ca răspuns, Schiaparelli a numit-o pe Chanel „acea modistă”. Deși a avut o abordare diferită față de Chanel, Schiaparelli a lăsat o amprentă importantă în istoria (și lumea) modei. Ea a adus spirit și capriciu, fiind unul dintre puținii designeri care se distra, într-un mod artistic delicios, în ciuda disprețului lumii pariziene a anilor ’30, care lua foarte în serios zona de haute couture.

Elsa se înconjurase de prieteni precum Dali și adusese suprarealismul în creațiile sale – noul și controversatul curent al acelor vremuri. Făcea pălării în formă de pantofi sau homari și sacouri cu buzunare ce arătau ca niște sertare. Câteva decenii mai târziu, Yves Saint Laurent a spus despre ea că „avea o imaginație fără frontiere”. În același timp, Schiaparelli era o pricepută femeie de afaceri, care a făcut avere punându-și numele pe o mulțime de produse din afara zonei de fashion – precum draperii sau saltele. În 1954, la vârsta de 60 de ani, și-a închis casa de modă și s-a retras.

Norma Kamali (n. 1945)

Norma Kamali
Norma Kamali / Foto via goop.com

La sfârșitul anilor ’60, Norma conducea un mic magazin de haine pentru femei în New York, care atrăgea mulți clienți masculini, între aceștia numărându-se Alice Cooper, John Lennon și băieții din trupa New York Dolls. Aceștia nu se îmbrăcau în drag queens, ci pur și simplu adorau hainele ei: strânse pe corp, pantaloni cu talie înaltă și sacouri mulate. De fapt, asta o caracterizează pe Kamali: este o futuristă, mereu cu un pas înaintea altora. Și nu doar în privința hainelor unisex, care au marcat epoca glam rock.

Kamali a avut multe creații interesante și inovatoare, fiind un designer cu aplecare maximă spre materialele de mare calitate, precum mătasea naturală. Farah Fawcet a purtat un costum de baie de culoare roșie, creație Norma Kamali, într-un foarte viralizat poster din anul 1976, acesta fiind donat ulterior institutului Smithsonian. Astăzi, la 75 de ani, Norma încă activează în buticul ei din Manhattan, fiind o cunoscută promotoare a unui stil de viață sănătos și oferind sfaturi interesante pe contul ei de Instagram.

Vivienne Westwood (n. 1941)

Vivienne Westwood
Vivienne Westwood / Foto: via fabrikbrands.com

Îi putem mulțumi lui Vivienne Westwood pentru că a fost cea care a adus punk-ul modern și new wave-ul în zona de mainstream. Fără ea, cămășile cu ace de siguranță, platformele înalte (făcute celebre de Naomi Campbell), pantalonii ecosez și, desigur, fustele cu detalii drapate, n-ar fi fost niciodată atât de șic.

Westwood a intrat prima oară în lumina reflectoarelor când a făcut ținutele pentru buticul lui Malcolm McLaren, din King’s Road, o colecție cunoscută sub numele „SEX” și care a marcat îmbinarea perfectă cu spiritul muzicii ce făcea ravagii pe scena punk a anilor ’70 din Marea Britanie, dominată de Sex Pistols, trupa al cărui manager era însuși McLaren.

Diane Von Furstenberg (n. 1946)

Diane Von Furstenberg
Diane Von Furstenberg / Foto via britannica.com

Furstenberg (al cărei tată era originar din Chișinău) a fost cea care a revoluționat moda feminină prin prezentarea celebrei rochii „petrecute” (în 1974, la vârsta de 27 de ani). În anii tinereții a fost asistentă al unui fotograf de modă, apoi a lucrat în fabrica textilistului Angelo Ferretti, unde a învățat multe lucruri despre materiale, culori și îmbinarea acestora. Acolo a creat și produs primele ei rochii din mătase.

La un an după mariajul cu prințul Egon von Furstenberg a decis să-și facă o carieră în zona designului vestimentar. S-a mutat la New York și a cunoscut-o pe editoarea celebrei reviste Vogue, care a declarat despre creațiile ei că sunt „absolut fantastice”. În 1976 a apărut pe coperta revistei Newsweek, care o numea „cea mai marketabilă femeie de la Coco Chanel încoace”. De-a lungul timpului, hainele ei au fost purtate de numeroase vedete de prim-plan, de la Madonna la Jennifer Lopez și Ducesa de Cambridge.

Donna Karan (n. 1948)

Donna Karan
Donna Karan / Foto via medium.com

După ce a renunțat să lucreze pentru Anne Klein și și-a început propria afacere, în anii ’80, Donna Karan a ajuns rapid în top 3 case de modă americane, alături de Calvin Klein și Ralph Lauren. O femeie dintr-o bucată, gata să dărâme orice preconcepție, care spulberă versiunea feminină a bărbaților corporatiști, în fuste de costum fără forme, cu cravate sau cu bluze pedante. „Aceasta nu este o femeie”, mărturisea ea revistei Vogue despre aceste tendințe corporatiste ale vremii.

În 1985, Karan a lansat colecția Seven Easy Pieces, care scotea în evidență formele feminine, propunând o soluție ingenioasă de stil de viață. „O femeie este reprezentată de corpul și de senzualitatea ei, de aceea le-am combinat”. Cu ochiul ei format, Donna a reușit să creeze o nouă zonă erogenă a modei. În 1993, Prima Doamnă, Hillary Clinton, a stârnit o adevărată furtună după ce a purtat la un eveniment din Casa Albă o creație Donna Karan ce consta dintr-un jerseu negru, cu umerii goi, care i-a făcut pe mulți să se întrebe care a fost semnificația ei. „Indiferent de vârstă și de mărime, umerii îți vor arăta întotdeauna bine”, a explicat mai târziu Karan.

Carolina Herrera (n. 1939)

Carolina Herrera
Carolina Herrera / Foto: James Devaney

Născută într-o familie de politicieni și proprietari de terenuri din Caracas (Venezuela), Carolina Herrera a făcut cunoștință cu lumea modei la vârsta de 13 ani, când a participat împreună cu bunica ei la o prezentare a lui Cristóbal Balenciaga. Într-o viață marcată de căsătorii și divorțuri, dar și de nenumărate peripluri prin lume, Carolina, mereu elegantă și foarte apreciată în lumea mondenă pentru acest lucru, și-a dorit să facă o carieră în modă.

Cu ajutorul, influența și încurajările contelui Rudi Crespi și a Dianei Vreeland, Herrera a început să-și facă propriile creații. În toamna lui 1980 a prezentat 20 de rochii unor prietene, într-un cadru restrâns dintr-un apartament din Park Avenue, acestea având un succes instant. În scurt timp a reușit să găsească finanțare și să-și deschidă un show room în New York, prima ei prezentare de modă având loc în cadrul unui eveniment din anul 1981, în orașul care nu doarme niciodată.

Carolina a avut câteva cliente de renume, precum Estee Lauder și Jacqueline Kennedy Onassis, iar în 1986 a făcut rochia de nuntă a Carolinei Kennedy, cu această ocazie popularitatea ei devenind uriașă peste Ocean. În 1988 a lansat primul parfum, urmat de alte linii de cosmetică și accesorii. Recunoscută pentru eleganța și complexitatea hainelor și parfumurilor sale, Carolina Herrera s-a detașat prin stilul glamuros și sofisticat. Ea este cea care a promovat umerii falși, la începutul anilor ’80, identificându-se cu cămășile albe, impecabile, accesorizate cu bijuterii. Un lux șic, așa cum deseori a fost caracterizat stilul ei.

Citește și: 7 lucruri pe care nu le știai despre casa de modă Versace

Ti-a placut? Da mai departe:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter